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Vita

Gilla Cremer

Gilla Cremer

Born 1956 in Königswinter am Rhein, Germany her first stage experience was in the annual pantomime playing Rumpelstiltskin, Gretel and May beetle. However, despite a fairytale-like childhood in the Seven Mountains, it was Winnetou that became her main role model rather than Snow White.

After taking A-levels (1976) and then dropping out of university she travelled for 3 years in Austin/Texas, spent 1977/78 in New York and 1980/81 on Bali.

She trained in modern dance, mask dance, kung fu and mask carving. Worked as a waitress, nurse, geriatric nurse, cleaner, secretary and messenger.

1979 she met Eugenio Barba of the Odin Teatret and his “International School of Theatre Anthropology (ISTA)”.

1981 she became a founder member of the independent theatre group “Theater Tilbut” in Frankfurt.

Education and training:
Eugenio Barba – Odin Teatret at the International School of Theatre Anthropology,
Ingemar Lind – Institut for Scenekonst, I Made Pasek Tempo,
Günther Einbrodt (formerly Tabori Gruppe),
Augusto Fernandez,
Werner Schroeter.

1984 her son Jakob was born.
1988 her daughter Lotta.

Since 1987 she has worked mainly as a soloist in her own theatre company “Theater Unikate” giving both national and international guest performances. Almost all her productions are performed in German and English.

Produktionen:

“Odyssee Embryonale – ein Fötodram” , Regie Max Eipp, Frankfurt 1987, seither über 200 mal im deutschsprachigen Raum gespielt

“Einmal lebt ich” nach dem Roman von Natascha Wodin, Regie Max Eipp, 1991 Koproduktion Gallus Theater Frankfurt und Kampnagel Hamburg

“Rita – allein gegen die Mafia” , Regie Max Eipp, 1993 Kammerspiele Hamburg,

“Die Kommandeuse” , Regie: Johannes Kaetzler, 1995 Kampnagel Hamburg,
(“Trilogie des Versprechens” Teil I)

“Morrison Hotel”, Regie: Johannes Kaetzler, 1997 Kampnagel Hamburg,
(“Trilogie des Versprechens” Teil II)

Die englische Version von “Kommandeuse” und “Morrison Hotel” gastiert in Dänemark, Holland, Frankreich, Polen, Ungarn und Neuseeland.

1999 Teilnahme an der Produktion KOHELET der israelischen Gruppe Akko Kulturstadt Weimar/Wiener Festwochen

“Vater hat Lager” (von Carl Friedman), Regie: Michael Heicks, 1999 Thalia in der Kunsthalle Hamburg

“m.e.d.e.a.” Regie Eva-Maria Martin, 2000 Kammerspiele Hamburg (Teil III der “Trilogie des Vesprechens”)

2001/2002 Gast am Thalia Theater Hamburg

2003 “Meeresrand”, in Zusammenarbeit mit dem Theater Bielefeld. Regie: Michael Heicks. Die Uraufführung hat im Theater Bielefeld stattgefunden, die Hamburg-Premiere im “Thalia in der Gaußstrasse”.

2004 “So oder so – Hildegard Knef”, Regie: Hartmut Uhlemann, Koproduktion mit dem St.Pauli Theater, Hamburg. Seit 2005 im Spielplan des Thalia Theaters

2006 Gast am Schauspiel Hannover.

2007 “Warum das Kind in der Polenta kocht” (von Aglaja Veteranyi), Regie: Nik Günther, Hamburger Sprechwerk

2007 Werkschau: 20 Jahre Theater Unikate – Gilla Cremer in Hamburg

2008 “MOBBING” (von Anette Pehnt), Regie: Michael Heicks, Koproduktion mit dem Theater Bielefeld und den Hamburger Kammerspielen, unterstützt von der Kulturbehörde der Freien Hansestadt Hamburg

The ROLF MARES SPECIAL AWARD for lasting and exceptional achievements in Hamburg’s world of theatre.

2010 “AN ALLEN FRONTEN: LILI MARLEEN & LALE ANDERSEN”, Regie: Brigitte Landes, Koproduktion mit dem Theater Wolfsburg und den Hamburger Kammerspielen

2014 DIE DINGE MEINER ELTERN, von Gilla Cremer, Regie: Dominik Günther, Koproduktion mit dem Theater Wolfsburg und den Hamburger Kammerspielen

Gast am St. Pauli Theater Hamburg in HEISSE ZEITEN

2015 Yoga-Teacher-Training with Banyan Gallagher

2016 #FRIENDSHIP by Gilla Cremer, Director: Dominik Günther, Hamburger Kammerspiele

Invitation to India, Tantidhatri Festival Bengalore, with SEASIDE and to Denmark, Transit Festival Holstebro, with MY PARENTS THINGS

Inthega-special award